Beweging

BEWEGING: Hoe stimuleer je kinderen om meer te bewegen?

Bewegen is ontzettend belangrijk voor de gezondheid en voor de ontwikkeling van vaardigheden bij kinderen. Kinderen zijn over het algemeen gek op rennen, klimmen en ontdekken. Helaas blijkt uit cijfers dat meer dan de helft van de 4 tot 11-jarigen te weinig beweegt. Hoe kun je je kind stimuleren om meer te bewegen?

Voor kinderen onder de 4 jaar is het belangrijk dat ze gevarieerd bewegen en motorische vaardigheden aanleren. Het is belangrijk ook de kinderen die nog niet kunnen lopen te stimuleren om te bewegen. Je kan daarbij denken aan spelen, rollen, kruipen en het proberen te grijpen naar speeltjes. Als de kinderen gaan lopen, verplaatsen ze zich makkelijker en sneller en is het aangeraden om minstens 3 uur per dag te bewegen.

Voor kinderen ouder dan 4 jaar zijn er bepaalde bewegingsrichtlijnen. Tegenwoordig zitten kinderen veel binnen en achter een scherm. De richtlijnen die er zijn voor kinderen ouder dan 4 jaar zijn.

  • Elke dag minstens een uur aan matige/intensieve inspanning.
  • Minimaal 3x per week spier- en botversterkende bezigheden.
  • Voorkomen van te veel stilzitten.

Invloed van ouders op de beweging van hun kinderen
Ouders hebben een grote invloed op het sport- en beweeggedrag van hun kinderen. Het is belangrijk dit ten alle tijden gestimuleerd wordt.
Enkele tips voor ouders:

  • Beperk schermtijd. De schermen zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit het leven van de jeugd. Probeer hier met de kinderen afspraken over te maken.
  • Daag kinderen uit om te bewegen. Verzin leuke spelletjes die je in de thuisomgeving kan doen. Samen spelen is leuker dan alleen. Samen schommelen, voetballen of lekker wandelen. Wat wij thuis doen is het maken van een grote pot met daarin allerlei briefjes met verschillende activiteiten. Wanneer de kinderen niet weten wat ze kunnen doen pakken ze een briefje uit de pot waarop een activiteit staat die ze kunnen doen.
  • Geef het goede voorbeeld: ouders zijn de belangrijkste rolmodellen in het leven van een kind. Wanneer je als ouder het goede voorbeeld geeft en laat zien dat sporten en bewegen belangrijk is,  zullen zij dit sneller oppakken. Pak bijvoorbeeld de fiets in plaats van de auto naar school of naar de supermarkt voor een kleine boodschap.
  • Schaf speelgoed aan wat de kinderen stimuleert om te bewegen. Tegenwoordig is er ontzettend veel leuk en duurzaam speelgoed die het bewegen van kinderen stimuleren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de wobbel.
  • Schrijf je kinderen in bij een sportvereniging. Het is voor de kinderen ontzettend leuk om een vaste sport te beoefenen. Wanneer je kind geen idee heeft welke sport hij of zij wilt doen is het een mogelijk om na te vragen welke sporten vriendjes en vriendinnetjes doen. Samen met een vriendje of vriendinnetje sporten maakt het makkelijker en leuker.

Kinderen hebben ontzettend veel profijt van het door ouders stimuleren van bewegen. Het voorkomt overgewicht en draagt bij aan een gezondere levensstijl.

 

Charelle Pieters
Charelle Pieters

Hi, Ik ben Charelle (34), getrouwd met Brighton en mama van Sem (15), Ezra (10) en Nouri (3). Vanaf 1 maart jl. run ik Boost Your Kids. Dit is waar mijn hart ligt. Kinderen, schrijven en een gezonde levensstijl. Ik hoop dit samen met mijn team en jullie tot een groot succes te maken. Naast BYK werk ik parttime als project assistent. We wonen in de randstad maar mijn droom is om ooit nog eens richting het zuiden te gaan en een oude woonboerderij kopen en deze helemaal op te knappen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *