Beweging

[PROFBLOG] BEWEGING: Waarom is trainen na je bevalling goed?

Waarom is trainen na je bevalling goed? “Omdat je dan je pre-zwangerschapslijf weer terugkrijgt.” Dit antwoord hoor ik vaak, als ik vraag waarom mensen denken dat trainen na de bevalling goed is.

Niet zo gek, want een rondje Google levert de volgende resultaten op:
“Snel strak in je vel na baby: hoe dan?”

“Tips om je lichaam terug te krijgen na de baby.”
“Back in shape na de zwangerschap.”

Uiterlijk. Daar draait het om. De ‘overtollige’ kilo’s kwijtraken. Zo snel mogelijk een Instagram-proof lijf krijgen. Je hebt net een topprestatie geleverd. Een prachtig kind op de wereld gezet. Je lijf heeft flink wat te verduren gehad. Super logisch dat je dan gelijk weer in de allerbeste vorm van je leven wilt komen…NOT.

Skiën, een gipsvlucht en revalideren
Oké, stel je gaat skiën. Je maakt een flinke klapper en je been is op twee plekken gebroken. Gipsvlucht terug naar Nederland.
Lees je dan ook artikelen als:
“Snel strak in je val na ongeluk: hoe dan?”
“Tips om je lichaam terug te krijgen na een skiongeluk.”
“Back in shape na een dubbele beenbreuk?”

Nee, dat doe je niet. Je gaat naar de dokter. Revalideren bij een fysiotherapeut. Je lijf laten aansterken. Klinkt logisch toch? Waarom denken we dan niet zo als het gaat over herstellen na een bevalling?

 

Onrealistische verwachtingen

Mama’s hebben vaak onrealistische verwachtingen na de bevalling. Lang leve (sociale) media…
Doutzen Kroes liep 5 maanden na haar bevalling een Victoria Secret show.”
“Kylie Jenner verloor 25 pond in 2 weken na haar bevalling.”
Beroemdheden staan er om bekend dat ze snel gewicht verliezen na hun bevalling. Dit wordt dan breed uitgemeten in de media. En op Instagram. Alsof het normaal is. En gezond…

Zo wordt het beeld gecreëerd dat zwangerschapskilo’s kwijtraken de heilige graal is. En ook al weet jij dat de media dit beeld creëert, heel veel mama’s willen wel conformeren aan dit beeld. Dat je er goed en sexy moet uitzien.
Alleen de werkelijkheid is anders. Striae, losse huid, een zachtere buik, littekens en zwangerschapskilo’s.
Het hoort er allemaal bij. Toch moet dit in onze maatschappij allemaal zo snel mogelijk verdwijnen, zodat mama’s aan het zogenaamde schoonheidsideaal kunnen voldoen.

 

Herstellen, sterker worden en meer energie

Als trainen na je zwangerschap dus niet gaat over weer ‘in shape komen’, waarover dan wel? Waarom zou je dan trainen? Omdat het heel veel voordelen heeft.

 

Mama’s die trainen na hun bevalling:
  • Herstellen sneller. Een sneller herstel betekent minder last van bekkenpijn, diastase, lage rugpijn, pijnlijke schouders en al die andere pijntjes die kersverse mama’s vaak hebben.
  • Hebben minder kans op postnatale depressie en stress. Tijdens het trainen maak je stofjes aan waardoor jij lekkerder in je vel gaat zitten. Chill toch?
  • Vergroten hun zelfvertrouwen. Je blijft fit en sterk en dat geeft vertrouwen, in jezelf en over je eigen lijf.
  • Voelen zich energieker. Op een goede manier trainen geeft energie. Dat kan je als mama wel gebruiken toch?
  • Verbeteren hun lichaamshouding. Dit voorkomt heel veel klachten aan bijvoorbeeld nek, schouders en rug.
  • Worden sterker. “Ja, da’s logisch!” Klopt, en het is heel erg fijn. Zeker als je de hele dag een kind moet tillen.
  • Zijn sneller terug op hun oorspronkelijke gewicht. Nu hoor ik je denken: dat is hypocriet, het ging toch niet om afvallen? En inderdaad, afvallen is NIET een doel op zich. Het is wel een neveneffect van trainen.
Bikiniproof & tips

Nee, ik ga je geen tips geven om bikiniproof te worden. Na je bevalling zou dit namelijk niet je belangrijkste doel moeten zijn. Herstellen van een topprestatie, dat zou je doel moeten zijn. Hoe je dat goed en verantwoord doet, daar ga ik je bij helpen.

Elke maand schrijf ik voor www.boostyourkids.nl een blog over trainen na de zwangerschap. Heb jij een specifieke vraag? Of wil je heel graag dat ik een blog schrijf over een bepaald onderwerp? Stuur dan een mailtje naar jorn@trainingformamas.nl

Jorn
Jorn

Hi, ik ben Jorn, eigenaar van Training for Mamas in Amsterdam. Hij is gespecialiseerd in trainen tijdens en na de zwangerschap. Dat kan je namelijk gewoon blijven doen. Tenminste, als je het goed doet. Hoe je dat doet? Dat gaat Jorn je leren. Hij vindt het ook leuk als je bij hem komt trainen in Amsterdam. Kan hij je nog beter helpen. Meer weten? Kijk op www.trainingformamas.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *