Beweging

[PROFBLOG] BEWEGING: Tips voor het slapen gaan – 5 rustgevende yoga-oefeningen voor kinderen!

Net als volwassenen ervaren kinderen wel eens stress. Zo zijn er kinderen die het moeilijk vinden om hun hoofd “leeg” te maken voor het slapen gaan. Sommige kinderen zijn van zichzelf heel erg druk (lees ook: Help! Mijn kind is druk) en vallen daardoor minder gemakkelijk in slaap. Andere kinderen hebben hier juist helemaal geen last van.

Kinderyoga kan helpen bij het in slaap vallen

Kinderyoga kan hierbij goed helpen. Yoga-oefeningen helpen je kind om het hoofd leeg te maken voor het slapen gaan. Zo kan je kind zowel lichaam als geest volledig laten ontspannen en makkelijker in slaap vallen. Kinderen van alle leeftijden kunnen yoga-oefeningen doen. Zelfs een peuter of een baby kunnen samen met hun ouders yoga-oefeningen doen. Yoga is goed voor lichaam én geest, ook bij kinderen. Zo worden kinderen die yoga doen leniger en hebben ze minder last van concentratiestoornissen.

Yoga-oefeningen voor het slapen

De volgende vijf yoga-oefeningen zijn zeer geschikt om te doen voor het slapen gaan. Zo kan je kind zich volledig ontspannen en daardoor makkelijker in slaap vallen.

Ready? Let’s Go!

1. De hond
Ga op je handen en voeten staan en strek je benen. Duw je billen de lucht in, laat je hoofd volledig ontspannen hangen en kijk tussen je armen door. Doordat je bovenlichaam op de kop staat, krijgen je organen meer bloed. Daarnaast ontspan je de spieren in je rug.

 

2. De boom
Ga rechtop staan, breng je armen omhoog en leg je handpalmen tegen elkaar. Focus op een vast punt recht voor je en zet dan je voetzool tegen de binnenkant van je been. Wiebelen mag! Voel maar hoe je lichaam evenwicht zoekt. Daar is je brein zo druk mee bezig dat er geen tijd is voor vervelende, drukke gedachten.

 

3. Het wiel
Het wiel wordt ook wel de “opwaartse booghouding” genoemd. Een groot voordeel van deze oefening is dat het je borst uitrekt waardoor je dieper kunt inademen. Dit zorgt ervoor dat je bloeddruk wordt verlaagd en je hersenen meer zuurstof krijgen. Het feit dat je hoofd ondersteboven hangt helpt ook om sneller zuurstof naar de hersenen te brengen. Zo komt je kind volledig tot rust!

 

4. De slang
De slang is een variant op “de cobra”, een yoga-oefening voor volwassenen. Doordat je je borst “opent” haalt je kind dieper adem. En die diepe ademhaling helpt je kind weer te kalmeren voor het slapen gaan!

 

 

5. De gebroken kaars
Kom liggen met je benen omhoog tegen de muur. Probeer je schouders, nek en gezicht te ontspannen.

Slaap lekker!

De vijf oefeningen hierboven helpen (jou en) je kind lekker te ontspannen. Het kan natuurlijk per kind verschillen welke oefeningen het beste “werken” om makkelijker tot rust te komen en in slaap te vallen. Oefen daarom verschillende houdingen met je kind om er zo achter te komen welke voor jouw kind het beste werken!

Lijkt het jullie leuk om naar aanleiding van dit artikel een proefles te volgen? Neem dan contact op met Yogasmiley. Neem ook eens een kijkje op de site van de kinderyogaschool https://yogasmiley.nl/

 

 

 

 

 

Nathaly Schreuder
Nathaly Schreuder

Hi, ik ben Nathaly Schreuder (30) woonachtig in hartje Leiden. Ik ben yogajuf en eigenares van mijn eigen studio Yogasmiley Kinderyoga. Met yoga wil ik kinderen leren om te gaan met spannende en lastige momenten waar kinderen tegen aanlopen zoals stres en gevoeligheid voor prikkels. Ook wil ik meegeven dat yoga leuk is en niet bijdraagt aan drukte en het leveren van prestaties, maar juist voor jezelf te ontdekken waar je behoefte aan hebt. Door oefeningen en yogahoudingen uit te voeren leren kinderen te ontspannen en grenzen aan te geven. Yogasmiley is tot rust komen, en naar huis gaan met een glimlach.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *