Food, Health, Mind

[GASTBLOG] FOOD: Alle Dagen…..Zonder Suiker

‘Als je moeder bent dan voel je het, je weet het, je ontkent het maar je geeft uiteindelijk toe.
Jouw lieve kind heeft het druk, niet qua activiteiten maar van binnen in haar lijfje, haar hoofdje. 
Chaos en hyperactiviteit domineren en rust is ver te zoeken’

Ik ben zo’n moeder, een moeder van een lief hyperactief meisje die vooral erg druk is in haar doen en laten haar denken en haar ‘zijn’. Onrust waait door haar heen en laat zich van buitenaf vooral in wiebelig, constant kletsen en tic gedrag herkennen.

ADHD

Wanneer je diagnose ADHD krijgt denk je even … en nu dan, stiekem wist je het maar bevestiging is altijd werkelijkheid.
Aan het ‘drukke’ waren we wel gewend maar het constante ‘doe is rustig’ leek wel een plaat die bleef hangen.
Er moest iets gebeuren….
Altijd zijn wij bezig met voeding, wat is gezond wat kan je beter laten het was altijd al een onderdeel in ons huishouden het leek mij dan ook erg interessant wat stoppen met suiker zou doen voor de onrust die mijn dochter voelde.

Geen suiker

Je hoort vaak het excuus als kinderen druk zijn ‘zo heb je de hele snoep pot opgegeten?’
Of de welbekende ‘Sugar rush’ die ze krijgen op een feestje na het ongelimiteerd grijpen naar taart, gevulde snoeptorens en flessen limonade…’Nee hoor dit is limo zonder suiker!’ Wij wisten beter.
Ook in deze snoepjes en limo zat suiker de welbekende verborgen suikers ook wel zoetstoffen dus aan de slag gingen we! Limonade werd vervangen door water, fruit werd in grote aantallen gekocht.
De fruithapjes van mijn zoontje goot ik in een ijsjesmalletje en werd een heerlijk ijstoetje.

Een jaar lang heb ik elk etiket gelezen en bestudeerd zo werd ik steeds creatiever in het bedenken van vervangingen.
Langzaamaan is het bij ons een ‘normaal’ geworden we weten nu niet beter en ondanks dat het altijd nog best een doolhof is vinden we altijd wel een weg.

Of het haar ADHD ook aanzienlijk verminderd?

Hier twijfel ik soms over, maar feit blijft wel dat overmatig suiker eten en lekker snoepen niet echt bijdraagt en dat het weglaten van de suiker zeker bij ons iets van de onrust wegneemt.
Dat ze nu rustig na een feestje of verjaardag binnenloopt en haar verhaal kan vertellen en niet rollend van de achterbank uit de auto als een dweil druk binnenstormend is voor mij bevestiging genoeg.

Er zijn veel onderzoeken gedaan bij ADHD en voeding ook hier over zijn zoals velen onderzoeken vooroordelen en de meningen verdeelt. Daarom doe ik eigenlijk altijd waarvan ik denk dat het beste is…En hoe doen we dat dan nu op feestjes en partijtjes? We brengen onze eigen lekkernijen mee! Voor haar is ons onderzoek best geslaagd!

Deze gastblog is geschreven door Iris Tjaden. Moeder van twee en ADHD-coach met als motto: “I am what I am, just leave it that way. Geïnspireerd door haar eigen dochter, schrijft zij blogs waarin zij het moois van ADHD in het licht zet en inspiratie deelt waarin kinderen met ADHD mogen zijn wie zij zijn en mogen voelen wat zij willen voelen. Klik hier voor het instagram profiel van Iris. 

Charelle Pieters
Charelle Pieters

Hi, Ik ben Charelle (34), getrouwd met Brighton en mama van Sem (15), Ezra (10) en Nouri (3). Vanaf 1 maart jl. run ik Boost Your Kids. Dit is waar mijn hart ligt. Kinderen, schrijven en een gezonde levensstijl. Ik hoop dit samen met mijn team en jullie tot een groot succes te maken. Naast BYK werk ik parttime als project assistent. We wonen in de randstad maar mijn droom is om ooit nog eens richting het zuiden te gaan en een oude woonboerderij kopen en deze helemaal op te knappen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *