a

Aperiri vivendum has in. Eu fabellas deseruisse mea, hinc solum tractatos vim ad, ut quem voluptua nam. Ei graeci oblique perci.

Recent Posts

FOOD: De voordelen van het eten van volkoren pasta

Je weet vast al wel dat bruin brood gezonder is dan wit brood. Maar wat niet veel mensen weten, is dat dit ook geldt voor pasta: volkoren pasta is gezonder dan witte pasta. Wij zetten de voordelen van het eten van volkoren pasta voor je op een rij.


Volkoren pasta zorgt voor een verzadigd gevoel

Volkoren pasta bevat veel complexe koolhydraten, wat betekent dat deze moeilijk af te breken zijn. Daardoor komt de energie gelijkmatiger vrij en houd je langer een verzadigd gevoel dan wanneer je witte pasta eet. Door het eten van volkoren pasta voorkom je dus dat je tussen de maaltijden door gaat snacken. Daarom kun je beter voor pasta recepten kiezen met volkoren pasta dan met witte pasta.

Volkoren pasta zit vol vezels

Volkoren pasta is, helemaal ten opzichte van witte pasta, een bron van vezels. Vezels zijn belangrijk voor een gezond maagdarmkanaal en zorgen ervoor dat het risico op hart- en vaatziekten wordt verlaagd. Daarnaast wordt de gezondheid van de microbiota door vezels verbeterd en wordt de cholesterolabsorptie in de darm er gedeeltelijk door geblokkeerd. Ook zorgen vezels, net als koolhydraten, voor een langer verzadigd gevoel.

Volkoren pasta heeft een lage glycemische index

De glycemische index van volkoren pasta ligt tussen de 40 en 50. Dat betekent dat het lagere bloedglucose- en insuline pieken bevordert dan witte pasta. Ook vraagt volkoren pasta weinig afscheiding van insuline uit de alvleesklier, waardoor het de alvleesklier dus minder belast. Volkoren pasta verlaagt daarmee niet alleen het risico op diabetes type 2, maar ook het risico op obesitas en hart- en vaatziekten. Daarnaast vermindert het de kans op reactieve hypoglykemie en heb je ook hierdoor weer langer een verzadigd gevoel.

 

Volkoren pasta is beter voor atleten

Veel atleten eten voor een training of wedstrijd pasta. Ben je atleet? Dan kun je in dit geval beter voor volkoren pasta kiezen. Door volkoren pasta blijft de bloedsuikerspiegel namelijk stabiel, waardoor je geen last hebt van kortdurende, hoge pieken en je dus minder snel moe wordt.

Ik ben Melinda van Rossen, mede bossbabe van Boost your Kids en Boost your Health en moeder van een tweeling (j/m) van 8 jaar. Ik schrijf voornamelijk over dingen die mij opvallen in de media, taboes of eigen ervaringen met betrekking tot de opvoeding.

Post a Comment