a

Aperiri vivendum has in. Eu fabellas deseruisse mea, hinc solum tractatos vim ad, ut quem voluptua nam. Ei graeci oblique perci.

Recent Posts

FOOD: Suiker minderen

Dat er in heel veel producten veel suikers zitten, weten de meeste mensen wel. Maar hoe kun je het suikergebruik minderen? Dat kan nog best lastig zijn, zeker als je alle kleurrijke verpakkingen ziet waar snoepgoed in verpakt zit. Voor kinderen ziet dat er erg aantrekkelijk uit! Daarom kan het nog een hele uitdaging zijn! Toch geldt: een goed begin is het halve werk!

Overgewicht in Nederland

De landelijke cijfers van kinderen met overgewicht liegen er niet om: in 2018 had bijna 11,9 procent van de 4- tot 12-jarigen en 11,6 procent van de 12- tot 16-jarigen overgewicht. In beide groepen was ten opzichte van 2018 sprake van 2017 sprake van een daling; toen ging het om respectievelijk 13,1 procent van de kinderen in de betreffende leeftijdsgroep.

Onder de 16- tot 20- jarigen is echter sprake van een stijging van het aantal jongeren met overgewicht. in 2018 ging het om 15,5 procent. Een jaar eerder betrof het 14,3 procent van de jongeren in deze leeftijdsgroep.

Deze gegevens zijn afkomstig uit de Gezondheidsenquete (Bureau voor de Statistiek, 2019).

Het belang van de eerste levensjaren

Op de site van het diabetesfonds las ik dat er onderzocht is dat de inname van voedsel in de eerste duizend levensdagen (van conceptie tot de tweede verjaardag) van een kind van grote invloed is op een levenslange gezondheid. Alle organen, weefsels en lichaamsprocessen worden dan gevormd. Je zou kunnen zeggen dat ze als het ware geprogrammeerd worden hoe ze de rest van een mensenleven hun werk moeten doen.

Je gezondheid wordt slechts 20% bepaald door je genen en maar liefst 80% door omgevingsfactoren zoals de voeding die je de eerste duizend dagen binnenkrijgt.

Het gaat erom dat een kind de juiste balans tussen koolhydraten, eiwitten en vetten binnenkrijgt om alle systemen optimaal te kunnen instellen. Verander je iets in die mix, dan kan dat effect hebben op bijvoorbeeld hoe allergiegevoeling een kind wordt. Of op hoe het lichaam vet verbrandt of opslaat.

Eens geprogrammeerd, blijft geprogrammeerd. Zo kan het voedingspatroon in de eerste duizend dagen dus grote invloed hebben op je risico op bijvoorbeeld diabetes en hart- en vaatziekten op latere leeftijd. Een gezond voedingspatroon aanleren aan je kind in zijn eerste levensjaren is dan ook een investering voor het leven.

Tips om suiker te minderen

  • Minder in stapjes. Het hoeft niet van het ene op het andere moment anders te zijn. Je maakt je kind en jezelf er niet blij mee en je lichaam ook niet. Ineens stoppen met suikers kan vervelende bijwerkingen zoals hoofdpijn geven.
  • Lees de ingrediëntenlijst. Zelfs in producten waarvan je het niet verwacht, zitten suikers. Let ook op op welke plaats van de ingredienten suiker staat. Staat een ingrediënt als eerste in de rij, dan zit hier het meeste van in. Staat suiker ergens achteraan in de rij, dan zit hier minder in dan wanneer deze vooraan staat.
  • Kook zoveel mogelijk vers en zonder pakjes en zakjes. In pakjes en zakjes zitten vaak veel (verborgen) suikers.
  • Drink minder frisdrank. Ook al lijken vruchtensappen gezond, hierin zitten veel fruitsuikers en geen vezels. Om kinderen meer water te laten drinken, zou je bijvoorbeeld kunnen minderen door een frisdrankmoment te vervangen door water of thee.
  • Voeg smaken toe. In plaats van suiker toe te voegen, kun je vaak ook kaneel, vanille of citroenrasp toevoegen aan het eten.
  • Maak gezond eten aantrekkelijk. Maak een bordje met groenten of fruit leuk op of prik het aan een spiesje. Geef als tussendoortje eens een ‘monkeyplatter’ met stukjes tomaat, komkommer, paprika, wortel en/of fruit.
  • Bij de supermarkt verkopen ze fruitrolletjes van Bear YoYo en ik zag dat Katja nu ook een soort zure matten verkoopt waar bijna alleen maar fruit in zit. Bij mij thuis verkiezen ze deze fruitsnoepjes boven het ongezonde snoep.
  • Herken de synoniemen van suikers. Vaak zul je suiker niet in de ingrediëntenlijst vinden, maar het is er wel degelijk. Kom je bijvoorbeeld een van de volgende woorden tegen, weet dan dat je lichaam dit gewoon ziet als suiker:
    • maltodextrine
    • maltose
    • maisstroop
    • glucostestroop
    • fructosestroop
    • dextrose
    • melasse
  • Een goed voorbeeld doet volgen. Ben jij bewust bezig met wat je eet, dan zal je kind uiteindelijk niet beter weten. Wat niet echt bevorderlijk werkt, is als je je kind een bordje paprika voorschotelt en je zelf een stuk chocola weg zit te eten. Daarbij komt dat je jezelf waarschijnlijk ook energieker en fitter gaat voelen naarmate je minder suiker eet.
  • Wees niet te streng voor jezelf en je kind. Misschien wat tegenstrijdig met wat hierboven staat, maar je mag echt wel wat suiker eten. Zo houden jij en je kind het beter vol! Zolang je alles met mate doet, is het wat mij betreft geen probleem.

Ook niet geheel onbelangrijk: ga lekker naar buiten met je kind! Trap een balletje of loop naar het speeltuintje om de hoek. Goed voor je humeur en zo hebben jij en je kind gelijk wat beweging. Ook dit werkt bevorderlijk om het vol te houden. Want als je jezelf moe voelt, zul je eerder naar de ongezonde dingen grijpen.

Jij gezond en je kind gezond!

 

 

Comments: 2

Post a Comment