a

Aperiri vivendum has in. Eu fabellas deseruisse mea, hinc solum tractatos vim ad, ut quem voluptua nam. Ei graeci oblique perci.

Recent Posts

HEALTH: 3 Redenen waarom je je kind(eren) nooit op dieet moet doen + handige tips!

Het komt nu meer in het nieuws dan ook, flinke kinderen moeten geholpen worden om af te vallen om zo te voorkomen dat het in de toekomst erger wordt. Natuurlijk is het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten, maar onthoud goed dat een dieet een grote NO GO is! Het komt namelijk heel vaak voor als het kind al vroeg op dieet wordt gezet, ze (later) ernstige problemen krijgen met hun zelfbeeld, zelfvertrouwen, lichaamsacceptatie en hun relatie met eten. Ook hebben deze kinderen een verhoogde kans op een eetprobleem en zijn gevoeliger voor andere verslavingen. Kortom, er is werk aan de winkel, maar laten we het vooral positief houden!

Dit zijn de 3 redenen waarbij je bij voorbaat je kind(eren) niet op dieet moet zetten:

Ze zijn nog in de groei

Kinderen kunnen op bepaalde leeftijden net iets zwaarder zijn voordat ze weer een groeispurt maken in de lengte. Ga je kind(eren) daarom niet op dieet zetten en laat ze liever bewustere en gezondere keuzes maken naast af en toe iets lekkers. 

Ze krijgen een slechte relatie met voeding

Als kinderen plotseling op een dieet worden gezet, kan het zo zijn dat ze kieskeurig worden of niets meer willen eten en dan het gevoel hebben dat ze wel geaccepteerd worden. Het is belangrijk om gezond en gevarieerd te eten en dit je kind ook aan te leren. Kies niet voor diëten, rare voeding trends en andere dingen. Dit kan ervoor zorgen dat het kind later een slechte relatie krijgt met voeding en zo een eetstoornis ontwikkelt.

Ze krijgen een slecht zelfbeeld en worden vaak gepest

Je ziet dit vaak al gebeuren op de basisschool. De zwaardere kinderen worden vaak gepest dat ze dik zijn en minder goed geaccepteerd als kinderen die hier geen last van hebben. Het is daarom belangrijk dat scholen het stukje beweging en voeding leren aan de kinderen, zodat ze weten dat sommige kinderen hier niet altijd iets aan kunnen doen en dat het zo makkelijk nog niet is. Dit geldt ook andersom voor kinderen die ondergewicht hebben. De kinderen die net buiten de groep vallen hebben vaak een slecht zelfbeeld en worden vaak gepest. Het is belangrijk om dit bespreekbaar te maken en wellicht kunnen ouders gebruik maken van aanvullende hulp op het gebied van meer zelfvertrouwen en een gezondere levensstijl. Om mij heen zie ik ook kinderen die normaal gewicht hebben, maar ontzettend slecht eten en vaak ziek zijn. Het probleem hoeft dus niet altijd aan het gewicht te hangen. 

Hieronder een aantal handige tips:

  • Luister altijd goed naar je kind en kijk wat het beste voor hem/haar is;
  • Zorg voor vaste eettijden en gezonde gevarieerde voeding;
  • Je kunt ook gezonde en lekkere tussendoortjes maken, zoals bijvoorbeeld appel met een beetje pindakaas;
  • Download hier onze handige tips die iedere ouder moet weten in een prachtig gratis e-book van ons;
  • Heeft je kind(eren) na het eten nog steeds trek? Geef hem/haar dan een glas water, vaak verwarren kinderen trek voor flinke dorst en zeker in de zomer is dit van harte aan te bevelen;
  • Zorg voor leuke beweging, dus niet omdat het “moet” maar omdat je kind(eren) het leuk vind en het ook graag wilt doen;
  • Houd een open communicatie met je kind en pak samen met school de problemen met voeding, pesten en onzekerheid aan.
Welke tip(s) ga jij toepassen?

Ik ben Melinda van Rossen, mede bossbabe van Boost your Kids en Boost your Health en moeder van een tweeling (j/m) van 8 jaar. Ik schrijf voornamelijk over dingen die mij opvallen in de media, taboes of eigen ervaringen met betrekking tot de opvoeding.

Comments: 1

Post a Comment