a

Aperiri vivendum has in. Eu fabellas deseruisse mea, hinc solum tractatos vim ad, ut quem voluptua nam. Ei graeci oblique perci.

Recent Posts

HEALTH: Het anti-stress mineraal

Magnesium is een mineraal dat voorkomt in graanproducten, groente, noten en melkproducten. Het is nodig voor onder andere de vorming van botten en spieren en speelt een rol bij de goede werking van spieren en overdracht van zenuwprikkels. Een magnesiumtekort komt niet snel voor.

Lichaam

Magnesium is nodig voor de vorming van bot en spieren. Je lichaam neemt magnesium op aan het einde van de dunne darm. De opname van magnesium uit de voeding varieert naar gelang van de hoeveelheid die in de voeding zit. Hoe meer er in de voeding zit, hoe lager het percentage dat het lichaam opneemt. Voeding met een hoog gehalte aan fytaat vermindert de opname van magnesium.

Symptomen

Een tekort aan magnesium komt niet snel voor. Magnesium zit namelijk in veel voedingsmiddelen. Het kan wel ontstaan als bijvoorbeeld de nieren of darmen slecht functioneren. Mogelijke symptomen bij magnesiumtekort zijn: algehele lusteloosheid of vermoeidheid, spierkrampen en hartritmestoornissen in extreme gevallen. Omdat magnesium voornamelijk is opgenomen in botten en tanden, spieren, organen en zenuwweefsel is het moeilijk vast te stellen of er een tekort is. Slechts 1% van de hoeveelheid magnesium in het lichaam zit in het bloed.

Eetgedrag

Als je gezond en gevarieerd eet volgens de Schijf van Vijf krijg je voldoende magnesium binnen. De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid magnesium bij een volwassen man is 350 milligram. Bij een vrouw is dit 300 milligram. Deze hoeveelheid kun je halen uit normale voeding. Mensen met stress verbruiken veel magnesium. Door langdurige spanning wordt in feite de magnesiumvoorraad in het lichaam opgebruikt. Waarschijnlijk is dan extra toevoeging met supplementen raadzaam. Magnesium kan toegevoegd worden via orale inname of met magnesiumolie. Olie wordt dan door de huid opgenomen.

Hoe meer stress, hoe meer magnesium er wordt verbruikt. Hoe lager het magnesiumniveau in de cellen is, hoe gevoeliger je bent voor stress. Zo blijf je in een vicieuze cirkel. 

Post a Comment