a

Aperiri vivendum has in. Eu fabellas deseruisse mea, hinc solum tractatos vim ad, ut quem voluptua nam. Ei graeci oblique perci.

Recent Posts

INTERVIEW: Pien van der Most van Ondersteunend Tekenen

Wij kwamen onlangs in contact met Pien van der Most van Ondersteunend Tekenen en waren enorm enthousiast over haar werk. We vroegen haar dan ook het hemd van het lijf en dat is nu een heel mooi interview geworden waarin ze vertelt waarom ze dit gestart is en wat het zo bijzonder maakt. Maar ook hoe ze zowel kinderen als volwassenen hier zo mee helpt. Bovendien heeft ze nog een leuke actie voor jullie, dus lees snel met ons mee!

Kun je iets over jezelf vertellen en waarom je ondersteunend tekenen bent gestart?  

Mijn naam is Pien van der Most, 43 jaar, moeder van 2 dochters. Met ons gezin wonen we in Groningen. Ik heb 14 jaar gewerkt als logopedist in het cluster2 onderwijs (doelgroep: kinderen met taalontwikkelingsstoornissen en/of slechthorende) en 4 jaar als Ambulant Begeleider in het Passend Onderwijs. Tijdens een vergadering met de AB-ers kwam ik erachter dat mijn “tag”/ “handtekening” tekeningetjes bij taal maken is. Iets wat ik al sinds mijn 6e doe (sinds mijn ouders uit elkaar zijn). Alleen was ik mij daar, tot dat moment, niet van bewust. Ik dacht echt dat iedereen wel gebruik maakte van dit onderdeel van Totale Communicatie. Iets dat ik in mijn werk, in de klas, in groepjes, in de 1:1 en ook in oudergesprekken als vanzelfsprekend inzet. En daar kwam de missie naar voren! Nog geen half jaar later ben ik uit loondienst gegaan en ben ik nu, sinds december 2018 trainer in ondersteunend tekenen bij kinderen en jongeren. Met als specialiteit TekenenbijTOS. Ik train professionals en ook ouders, offline en online, om ondersteunend tekenen in de begeleiding te leren inzetten.

Voor wie is ondersteunend tekenen geschikt?

Eigenlijk voor iedereen. Voor kinderen vanaf een jaar of 2,5-3 t/m oudere mensen.

Mijn focus ligt op de kinderen en de jongeren. Waarbij ik extra aandacht vraag voor kinderen en jongeren met een taalontwikkelingsstoornis.

Waarom is het hard nodig om dit verder onder de aandacht te brengen?

We leven in een talige, snelle maatschappij. Eentje waarvan we verwachten dat onze kinderen daar zo in mee kunnen gaan. Kijk ook maar naar het onderwijs. Dat is eigenlijk ook heel erg ingericht op de linkerhersenhelft. (“de kant van de taal”) Terwijl kinderen juist zoveel gebruik maken van de rechterhersenhelft (“de kant van de beelden”) en daar ontzettend veel houvast door krijgen. Met ondersteunend tekenen, tekeningetjes bij taal, laat je beide hersenhelften meer samenwerken. Een belangrijke hulp bij het verwerken van taal, het onthouden, het begrijpen, maar ook houvast om te kunnen vertellen. Ook als taal sneller wegvliegt. Het helpt om ook makkelijker bij je hart te komen. Om te weten wat er speelt in de kern van je kind.

Wordt dit ook al op scholen toegepast?

Vast en zeker. Alleen is daar nog een hoop terrein te winnen. Juist ook omdat ondersteunend tekenen op nog veel meer andere momenten in te zetten is, dan nu wordt gedaan. Denk bijvoorbeeld aan instructie, begrijpend lezen, interactief voorlezen, bij liedjes, topo, de talen, woordenschat, in communicatie.

Is het alleen geschikt voor kinderen of kun je hier ook volwassenen mee helpen?

Je kunt hier zeker ook volwassenen bij helpen. Als logopedist werkte ik ook in een logopediepraktijk, ook met volwassenen, en ook in een verpleeghuis. Je neemt met ondersteunend tekenen, de ander als het ware mee op reis. En net als bij de kinderen, gaat het over gezien en gehoord worden. Elkaar verstaan.

Wat is jouw missie en visie met ondersteunend tekenen?

Mijn missie: “Elk kind en jongere (met TOS) heeft een ouder of professional in zijn netwerk die ondersteunend tekenen leert”   Mijn visie is dat als we met elkaar in de wereld meer gebruik gaan maken van tekeningetjes bij taal, vanaf jongs af aan en als vast onderdeel in onze communicatie, we bruggen slaan tussen mensen en kinderen. Ook als je elkaars taal niet of minder goed spreekt. Doordat je werkt vanuit veiligheid (je hoeft elkaar niet de hele tijd aan te kijken), doordat tekeningetjes universeel zijn en iedereen dit kan (ookal zegt ons stemmetje soms van niet)

Wat wil je over 5 jaar bereikt hebben?

Oeh mooie vraag! Mijn wereldwens is dat ondersteunend tekenen door elke ouder en professional gebruikt gaat worden. En dat kinderen daardoor leren dat tekeningetjes bij taal helpend zijn om bij jezelf te komen, om te mogen inzetten wanneer jij dat nodig hebt.

Om de talige wereld een beetje mooier en makkelijker te maken voor iedereen. En over 5 jaar? Dat we met elkaar over de drempel “ik kan niet goed tekenen” zijn gestapt en gaan durven doen! Zodat ondersteunend tekenen in Nederland en België gebruikt wordt om kinderen en jongeren (met TOS) te helpen! En ik werk nu alleen, maar hoop over 5 jaar een klein team te hebben, zodat we de missie nog meer en het liefst wereldwijd kunnen verspreiden!

Wat kost het precies om jou als online hulp te hebben? En is dit langdurig of een bepaalde periode?

Als je een professional bent werkend met kinderen met een taalontwikkelingstoornis, dan is er een prachtige online training TekenenbijTOS voor jou. En er zijn offline trainingen in Barneveld. Werk je met andere doelgroepen, en spreekt dit heel erg aan (denk bijvoorbeeld aan pleegzorg, cmb/ verstandelijk beperkten, NT2, kinderen met een taalachterstand, HSP (SW) eigenlijk in elke begeleiding met kinderen en jongeren), dan is een incompanytraining op maat altijd mogelijk.

Ben je ouder van een kind met TOS dan is er een online programma “ondersteunend tekenen bij kinderen met TOS”.  En er is een online training in de maak (misschien nu al klaar als je dit leest) en er zijn offline trainingen in Barneveld.

Voor ouders “los van TOS” zijn er uiteraard ook mogelijkheden: de online werkboeken kun je vinden op de site. En heb je interesse in een 1:1 online coaching, stuur mij dan een mailtje.

Doe je ook 1-op-1 trainingen?

Ja zeker! Online en woon je in de buurt van Groningen, dan is offline in de 1:1 ook zeker een mogelijkheid!

Je kunt via www.ondersteunendtekenenbijkinderen.nl naast de gratis 7-daagse videotraining “In 7 stappen naar ondersteunend tekenen”, het online werkboekje, is er nu ook de gratis online video 5-daagse “van mooiste tekening naar tekeningetjes bij taal” ontvangen.

En voor alle mensen die nu thuis zijn met hun kinderen, ik post de komende tijd elke dag onder het kopje “blog” een filmpje die jou en je kinderen inspireert. (En ik put daarbij uit mijn eigen ervaring, in deze situatie.)

En superleuk: Kijk op https://www.ondersteunendtekenenbijkinderen.nl/ja/

En gebruik de kortingscode van €10,= op dit superpraktische online basiswerkboek “zo leer jij ondersteunend tekenen” Kortingscode: 10eurokortingvoorjou Nu van €47,= voor €37,= voor jou! Deze is geldig t/m 18 juli 2020.

Ik ben Melinda van Rossen, mede bossbabe van Boost your Kids en Boost your Health en moeder van een tweeling (j/m) van 8 jaar. Ik schrijf voornamelijk over dingen die mij opvallen in de media, taboes of eigen ervaringen met betrekking tot de opvoeding.

Post a Comment