a

Aperiri vivendum has in. Eu fabellas deseruisse mea, hinc solum tractatos vim ad, ut quem voluptua nam. Ei graeci oblique perci.

Recent Posts

LIFESTYLE: De scholen zijn weer begonnen!

Vanmorgen mochten mijn kinderen weer voor het eerst na een lange periode naar school. Het was echt even wennen, want ik mocht ze niet te dicht bij school brengen en mijn dochter riep de hele autorit “Mama, ik ga je wel missen hoor!”, dat maakte het er niet makkelijker op. Maar ze hebben het leuk gehad en hun vriendjes weer gezien, dat is het belangrijkste. Vond jij het spannend of zag jij er ook zo tegenop? Of heb je misschien jouw kind thuis gelaten? Wat de reden ook is, ik geef je 4 tips om dit proces zo positief mogelijk te laten verlopen.

Blijf communiceren

Het is belangrijk om goed te blijven communiceren met je kind(eren) in deze moeilijke en onzekere tijd. Zo weten ze wat er van hun verwacht wordt en worden ze niet onnodig teleurgesteld. Probeer dingen niet op het laatste moment mee te geven, maar bereid ze voor op dingen zodat ze hier op kunnen reageren en eventueel vragen kunnen stellen.

Wees duidelijk

Duidelijkheid is zo belangrijk. Kinderen houden net als wij niet van onzekerheid en willen veel dingen weten. Probeer deze vragen dan zo duidelijk mogelijk te beantwoorden en geef je makkelijke handvaten mee zodat ze weten wat er wel of niet gaat gebeuren.

Maak keuzes

Wil jij jouw kind(eren) thuis laten omdat het risico te hoog is? Of breng je ze toch naar school omdat dit jou meer lucht geeft en ze hun vriendjes missen? Wat de reden ook is dat je kind(eren) wel of niet naar school toe gaan, geef ze hierin wel duidelijkheid. Zeg waarom je zo handelt en wat ze kunnen verwachten als ze naar school gaan of thuis blijven.

Geef jou angst niet door aan je kinderen

Het is belangrijk dat jij in deze periode je hoofd koel houd en de angst niet projecteert op je kind(eren). Het is een onzekere moeilijke tijd waarin we eigen uitdagingen tegenkomen. Natuurlijk mag je wel laten zien dat je niet van steen bent en ook af en toe moet huilen of boos bent op de situatie. Maar geef jouw angst niet te veel door aan je kind(eren), zo voorkom je dat ze hierdoor nog angstiger worden en hierdoor geestelijke problemen kunnen ervaren. Denk dan ook bijvoorbeeld aan plassen in bed, niet kunnen slapen, slecht eten of veel boosheid en huilen bij kinderen.

Doe wat goed voelt en onthoud dat het ooit weer over gaat.

Ik ben Melinda van Rossen, mede bossbabe van Boost your Kids en Boost your Health en moeder van een tweeling (j/m) van 8 jaar. Ik schrijf voornamelijk over dingen die mij opvallen in de media, taboes of eigen ervaringen met betrekking tot de opvoeding.

Post a Comment