a

Aperiri vivendum has in. Eu fabellas deseruisse mea, hinc solum tractatos vim ad, ut quem voluptua nam. Ei graeci oblique perci.

Recent Posts

[PROFBLOG] BEWEGING: De twee belangrijkste oefeningen na je bevalling

“Welke oefeningen kan ik het beste doen om na mijn bevalling weer fit te worden?”
“Wat is de beste oefening om mijn buik weer strak te maken?
“Welke oefeningen moet ik doen om mijn billen weer strak te krijgen?

Deze vragen krijg ik wekelijks. En ik snap het. 9 maanden lang is je lijf veranderd en dat is best pittig. Nu je prachtkind er is, wil je topfit worden. Zo snel mogelijk. Dus ben je op zoek naar die ene oefening. De perfecte oefening om je buik strak te krijgen. Of je billen weer mooi Instagram-rond.

Lees verder als je wilt weten welke oefeningen iedere mama moet doen.

Alleen ga ik je wel teleurstellen: de perfecte oefening bestaat niet. Wel zijn er twee hele belangrijke oefening die iedere mama zou moeten doen na haar bevalling. Sterker nog, doe je deze oefeningen niet dan kan je de meest ingewikkelde en Instagram-waardige oefeningen doen zonder een goed resultaat. Of je krijgt zelfs klachten. Deze oefeningen vormen daarom de basis voor alle oefeningen die je gaat doen.

Instagram-waardige oefeningen voor mama’s
Op Instagram zie ik foto’s voorbij komen van fitness oefeningen speciaal voor net bevallen mama’s. Dit zijn vaak birddogs, glute bridges en oefeningen waarbij aan elastieken wordt getrokken. Allemaal prima oefeningen. Als ze goed worden uitgevoerd.

“Ja, maar op een foto zie je toch niet of ze goed worden uitgevoerd?”

Nee klopt. Het is een momentopname. Een foto laat wel zien hoe de houding is van iemand. En wanneer ik hele holle ruggen zie of schouders die naar voren wijzen, dan weet ik dat de lichaamshouding niet optimaal is.

Welke oefening dan wel?
Wat doen we de hele dag door? Juist, we staan, we lopen en we zitten. Stel je doet dit allemaal met een verkeerde lichaamshouding, is het dan gek dat je klachten krijgt?

Natuurlijk niet. En dit is wel wat ik vaak zie gebeuren. Na de bevalling ben je opeens een paar kilo kwijt. Deze kilo’s ‘trekken’ niet meer aan de voorkant van je lijf. Maar je lijf is daar nog wel op ingesteld. Hierdoor verandert je lichaamshouding en daar gaat het vaak mis. De onderrug wordt te veel belast. Of juist de nek en schouders.

Daarom is het heel erg belangrijk dat je na de bevalling je lichaamshouding gaat trainen. Ik weet het, niet echt super sexy. En je gaat het vast ook niet op Instagram zetten. Toch raad ik het je wel aan om te doen.

Oefening 1 die iedere mama moet doen
Een optimale lichaamshouding voor jou is de houding waarin jij pijnvrij en efficiënt kan bewegen. De meest optimale lichaamshouding is wanneer je ribbenkast omlaag is en recht boven je heupen zit. Je bekken moet zich in een neutrale positie bevinden, dus niet naar voren of naar achteren zijn gekanteld.

In dit filmpje laat ik je zien hoe jij je optimale lichaamshouding kan vinden:

Oefening 2 die iedere mama moet doen
Ja, ik had je nog een oefening beloofd. Want ook dit doe je de hele dag door. En dat is…tromgeroffel…de ademhaling.

Ja echt waar. Sorry, weer geen spectaculaire oefening. Alleen een goede ademhaling kan er wel voor zorgen dat jij geen klachten krijgt, zoals bekkenbodemklachten of een diastase. Om klachten te voorkomen tijdens het sporten is het essentieel om goed te leren ademen. In deze filmpjes laat ik zien hoe jij je ademhaling kan trainen.

Filmpje 1

Filmpje 2

Ademhalen tijdens het trainen is best lastig. Een goede vuistregel is: adem uit wanneer je kracht levert. Waarom dat precies is lees je in deze blog.

De basis voor alle Instragram oefeningen
Toegegeven, het zijn niet de meest spectaculaire oefeningen. Met de mama’s die bij mij trainen begin ik altijd met de lichaamshouding en ademhaling. Op het begin zijn ze dan ietwat teleurgesteld dat we niet gelijk gaan ‘knallen’. Gelukkig valt dan het kwartje en zien ze in dat een goede lichaamshouding en ademhaling de basis vormen van elke oefening die ze doen. Dus wil jij gaan knallen? Zorg dan eerst dat de basis goed is.

Weet je niet precies hoe? Kijk dan eens op www.trainingformamas.nl voor de mogelijkheden.

Post a Comment